Guideoversigt
-
Kom godt i gang
1 Generel vejledning - 1.1 Før du starter...
- 1.2 Kom godt i gang
- 1.3 Kvik Book
- 1.4 Kalendere
- 1.5 Kunder
- 1.6 Indstillinger
- 1.6.5 Generelle indstillinger
- 1.6.10 Loginindstillinger
- 1.6.15 Tekster
- 1.6.20 Kundemarkeringer
- 1.6.25 Statistik
- 1.6.40 Indsætningskode
- 1.6.42 Permanent slet
- 1.6.45 Tilmeld PBS
- 1.6.50 Hardware shop
- 1.6.80 Avancerede indstillinger
- 1.6.100 Ydelser
- 1.6.100.10 Ydelsesoversigt
- 1.6.100.20 Oprettelse af ny ydelse
- 1.6.100.30 Indstillinger
- 1.6.100.90 Kopiering af ydelser til anden kundegruppe
- 1.6.100.100 Ydelsesgrupper
- 1.6.100.110 Venteliste
- 1.6.100.120 Ydelseslink
- 1.6.110 Ydelsestillæg
- 1.6.140 Ferie / Lukket
- 1.6.150 Booking: Booking status
- 1.6.255 Skemaer
- 1.6.255 Journal
- 1.6.255 Scanner moduler
- 1.6.255 SMS
- 1.6.255 Marketing triggers
- 1.6.255 Brevflet
- 1.6.255 Automatisk dataoprydning
- 2 Videoguides
-
Specifikt
3 Hold- og kursusbooking - 4 Parbooking
- 5 Lokalebooking
- 6 Ressourcebooking
- 7 Firmaordninger
- 8 iCal-funktionen
- 9 API og webhooks
- 10 TOKEN - Login
- 11 SMS-modulet
- 12 Sygeforsikring danmark
- 13 LKT Journal
- 15 Tips
-
Tilkøbsmoduler
16 Kassemodulet - 17 Gavekortmodulet
- 18 Online betaling-modulet
- 19 Marketingsmodulet
- 20 Krypteret linje / journal-modulet
- 21 Skemamodulet
- 22 Dokumenter
- 23 Bonprinter
- 24 Events
Ydelser
Indholdsfortegnelse
1.6.100 Ydelser |
1.6.100.10 Ydelsesoversigt |
1.6.100.20 Oprettelse af ny ydelse |
1.6.100.30 Indstillinger |
1.6.100.90 Kopiering af ydelser til anden kundegruppe |
1.6.100.100 Ydelsesgrupper |
1.6.100.110 Venteliste |
1.6.100.120 Ydelseslink |
1.6.100 Ydelser
Ydelser er de forskellige services, som du ønsker dine kunder skal kunne booke. Eksempelvis en massage, samtale eller klipning, afhængigt af hvilken branche, du befinder dig i. Du finder ydelser under menupunktet 'Indstillinger' -> 'Ydelser'. |
1.6.100.10 Ydelsesoversigt
På ydelsesoversigten kan du se en oversigt over alle oprettede ydelser. Her kan du til enhver tid tilføje, ændre og slette ydelser. Vær opmærksom på, at når du opretter og ændrer ydelser, gør du det som udgangspunkt for en enkelt kundegruppe. Dvs., at hvis du har flere kundegrupper, skal du øverst på siden vælge, hvilken kundegruppe, du ønsker at se ydelser for. Hvis du ønsker at udbyde samme ydelse(r) til flere kundegrupper kan du kopiere ydelser fra en kundegruppe til en anden. Øverst på siden kan du se en oversigt over de ydelser, du har oprettet. Her kan du:
|
![]() |
Bemærk! Hvis du sletter en ydelse har dette kun effekt fremadrettet. Dvs., at de bookinger, der allerede er foretaget af den pågældende ydelse ikke påvirkes af sletningen. |
|
1.6.100.20 Oprettelse af ny ydelse
Du kan øverst oven over ydelsesoversigten oprette nye ydelser. Hvis du har flere kundegrupper, skal du huske at vælge, hvilken kundegruppe, du ønsker at oprette ydelsen i. Dette gøres øverst på ydelsesoversigten ved at vælge den ønskede kundegruppe i dropdown-menuen 'Vis ydelser til kundegruppe'. For at oprette en ny ydelse skal du trykke på den blå knap øverst til højre. Hvis du har oprettet ydelsesgrupper, skal du først vælge hvilken ydelsesgruppe, ydelsen skal oprettes i. Det gør du i dropdown-menuen 'Ydelsesgruppe'. Dernæst skal du indtaste ydelsens navn, f.eks., massage, samtale eller noget helt tredje. Vær opmærksom på, at navnet er det, som kunden ser, når han/hun booker ydelsen.
Herefter angives prisen for ydelsen i kroner, samt hvor lang tid ydelsen varer. Det er meget vigtigt, at du vælger den korrekte tid, da det er her, du fortæller systemet, hvor lang tid der skal bookes. Under 'Kunden ser' bestemmer du, hvor lang tid kunden skal se, at ydelsen varer for ham/hende. Du kan bruge denne funktion til at give et lille pusterum mellem forskellige kunder ved, f.eks., at booke 60 minutter til ydelsen i kalenderen, men kun præsentere kunden for, at der bookes 55 minutter. På den anden side kan du angive en længere behandlingstid over for kunden end du selv bruger på selve ydelsen, f.eks., hvis du som sådan kun behandler kunden i 15 minutter, men kunden skal blive siddende i 30 minutter ekstra. Eksempelvis i forbindelse med en vaccination eller bloddonation. OBS! Det er ikke muligt at oprette ydelsen medmindre der er angivet både navn og tid på ydelsen. |
![]() |
Bemærk! Ydelsens varighed skal kunne placeres indenfor kalenderens arbejdstid. F.eks. kan en ydelse, der varer 50 minutter ikke placeres, hvis kalenderen kun er åben i 45 minutter. Det er især ved hold- og kursusydelser, at du skal være opmærksom på dette. |
Slutteligt skal du vælge, hvorvidt ydelsen skal udbydes på alle kalendere, eller om du vil tilmelde ydelsen manuelt på de kalendere, der skal udbyde ydelsen. Manuel tilmelding kan f.eks. bruges i en virksomhed med flere ansatte (med en kalender per ansat), hvor kun enkelte ansatte kan udføre en bestemt behandling. I dette tilfælde skal du vælge 'Nej, jeg tilmelder manuelt' og så tilmelde ydelsen manuelt på de kalendere, der skal udbyde ydelsen. På den anden side kan der være en anden behandling, som alle ansatte kan udføre, hvorfor du her ville skulle vælge at udbyde ydelsen på alle kalendere. Hvis en medarbejder ikke er i stand til at udføre ydelsen, kan vedkommende inaktivere den under sin kalenders indstillinger. Modsat kan ydelsen også her aktiveres, hvis manuel tilmelding er valgt. |
1.6.100.30 Indstillinger
Du kan ændre den enkelte ydelsesindstillinger ved at vælge 'Ret' under 'Indstillinger' ud for en ydelse på ydelsesoversigten. Indstillingerne ændres ved at markere (funktionen aktiveres) eller afmarkere (funktionen deaktiveres) boksen ud for den indstilling, du ønsker at ændre. Tryk herefter på 'Opdater' i bunden af siden. Ved at åbne fanebladene kan du se og ændre indstillingerne i den pågældende kategori. Hvis det drejer sig om et hold, kan du også gå ind på en kategori for hold. Se Hold-/Kursusindstillinger for mere information herom. |
Under 'Generelle indstillinger' kan du ændre følgende generelle indstillinger for en ydelse:
|
![]() |
Bemærk! Hvis du har oprettet dine ydelser som tillægsydelser, kan det være problematisk, hvis du under en ydelse vælger at abonnere på en anden ydelses tillægsydelser. I så fald vil du nemlig kunne booke en ydelse to gange i samme booking - som hovedydelse og som tillægsydelse. Denne dobbeltbooking sker i mange tilfælde som en fejl og er ikke kundens intention. |
Husk at trykke på 'Opdater' for at gemme en ændring! |
Under 'Tidsindstillinger' kan du ændre følgende overordnede tidsindstillinger for ydelsen:
Husk at trykke på 'Opdater' for at gemme en ændring! |
Under 'Udvidede tidsindstillinger' kan du aktivere udvidede tidsindstillinger for ydelsen, hvilket gør det muligt at bestemme helt præcist, hvornår ydelsen kan og ikke kan bookes. Du har følgende muligheder:
|
![]() |
Bemærk! De udvidede tidsindstillinger er sekundære i forhold til kalenderens arbejdstider og indstillinger. Dvs., at en ydelse aldrig vil kunne bookes i en kalender, hvis den ikke er aktiveret i en kalender og/eller hvis kalenderen ikke har arbejdstider i det pågældende tidsrum. |
Husk at trykke på 'Opdater' for at gemme en ændring! |
Under 'Notifikationer' kan du ændre følgende notifikationsindstillingerne for ydelsen, dvs. indstillinger, der angår de e-mails og SMSer, du sender.
Husk at trykke på 'Opdater' for at gemme en ændring! |
Under 'Ressourceindstillinger' kan du ændre følgende ressourceindstillinger for ydelsen:
Husk at trykke på 'Opdater' for at gemme en ændring! |
1.6.100.90 Kopiering af ydelser til anden kundegruppe
Hvis du har flere kundegrupper og ønsker at udbyde samme ydelser i flere af disse, kan du kopiere ydelser fra en kundegruppe til en anden. Øverst på ydelsesoversigten skal du vælge, hvilken kundegruppe, du ønsker at kopiere ydelserne fra, og i bunden af siden skal du vælge hvilken kundegruppe, du ønsker at kopiere ydelserne til. Tryk herefter på 'Kopier ydelser' og ydelserne er nu kopieret til den valgte kundegruppe! |
![]() |
Bemærk! Når du har kopieret ydelser fra en kundegruppe til en anden, påvirkes kopien ikke af ændringer i originalen. Det vil sige, at hvis du f.eks. ændrer prisen på den originale ydelse, vil kopiens pris ikke blive ændret. For at overføre ændringerne skal du slette de kopierede ydelser og derefter kopiere ydelserne på ny. |
1.6.100.100 Ydelsesgrupper
Hvis du har mange ydelser, kan du opdele dine ydelser i ydelsesgrupper, hvilket letter overblikket for både dig og dine kunder. Brugen af ydelsesgrupper skal aktiveres under 'Avancerede indstillinger' (se Back-end. Generelt for mere information). Når du har aktiveret ydelsesgruppefunktionen, tilføjes der flere muligheder på ydelsesoversigten. Øverst i højre hjørne på ydelsesoversigten kan du oprette en ny ydelsesgruppe ved at indtaste navnet på ydelsesgruppen og trykke på 'Opret gruppe'. Et gruppenavn kunne eksempelvis være 'Massage', hvis du tilbyder mange forskellige typer af massage og gerne vil gruppere disse. Vær opmærksom på, at det også er dette gruppenavn, som kunden kan se, når han/hun ønsker at booke ydelser fra gruppen. |
![]() |
Bemærk! Hvis du har aktiveret ydelsesgruppefunktionen, samt oprettet ydelser i grupperne, men herefter inaktiveret ydelsesgruppefunktionen, vil de oprettede ydelser blive bevaret. Ydelsernes grupper skjules blot og kan findes ved at aktivere funktionen igen. |
1.6.100.110 Venteliste
Du kan på dine ydelser vælge at aktivere en venteliste, så dine kunder kan blive skrevet op til en ellers besat ydelse. Der er her tale om en manuel funktion, hvor du selv skal kontakte kunden, hvis en tid bliver ledig. Funktion aktiveres under den enkelte ydelses indstillinger. Når ventelistefunktionen er aktiveret, vil den være aktiveret både i Kvik book og online booking. Efter tilmelding til venteliste fremkommer denne side; her vælges hvilken periode, kunden ønsker at blive skrevet op på ventelisten i, samt hvilket tidsinterval, kunden ønsker at få ydelsen udført i. Samtidig er det muligt at vælge hvilken kalender, ydelsen ønskes booket i, og det er muligt at skrive en kommentar. Når der trykkes på knappen 'Bekræft', er tilmeldingen til ventelisten registreret. |
Hvis der eksisterer kunder på ventelisten, vil antallet af kunder på listen være vist øverst i det banner, der er synligt på alle sider i bookingsystemet. Ved tryk på ikonet, kommer du til ventelisten. |
Du kan øverst på ventelisten vælge, hvilken periode, du ønsker at se ventelistetilmeldinger i. Tryk på 'Opdater visning' for at komme videre til oversigten over kunderne på ventelisten i den valgte periode. Her kan du:
|
Du har også mulighed for at aktivere en automatisk venteliste. Dermed vil kunder der står på en venteliste modtage en e-mail/SMS, når en anden kunde sletter en booking, der matcher deres tid. Du aktiverer dette under indstillingerne for den enkelte kundegruppe. |
1.6.100.120 Ydelseslink
Du kan benytte forskellige former for ydelseslinks til dine ydelser, som gør, at bookingen bliver baseret på enten den specifikke ydelse, en holdoversigt eller et skema i stedet for uge-/månedsvisningen. Bemærk, at denne funktion først og fremmest skal aktiveres under 'Indstillinger' -> 'Avancerede indstillinger' -> 'Back end - Generelt'.
|
Prøv en gratis og uforpligtende demo af GECKO Booking
Udfyld formularen, og vi sender dig en demo hurtigst muligt.