Guideoversigt
-
Kom godt i gang
1 Generel vejledning - 2 Videoguides
-
Specifikt
3 Hold- og kursusbooking - 4 Parbooking
- 5 Lokalebooking
- 6 Ressourcebooking
- 7 Firmaordninger
- 8 iCal-funktionen
- 9 API-adgang
- 10 TOKEN - Login
- 11 SMS-modulet
- 12 Sygeforsikring danmark
- 13 LKT Journal
- 15 Tips
-
Tilkøbsmoduler
16 Kassemodulet - 16.1 Tilkøb til kassemodulet
- 16.2 Gå til kasse
- 16.3 Åbn kasse
- 16.4 Luk kasse
- 16.5 Udtræk
- 16.6 Online ordre
- 16.7 Debitoroversigt
- 16.7.1 Automatisk udligning
- 16.7.2 Rykkere
- 16.7.3 Debitorsaldoliste
- 16.7.4 Debitorgrupper
- 16.8 Indstillinger
- 17 Gavekortmodulet
- 18 Online betaling-modulet
- 19 Marketingsmodulet
- 20 Krypteret linje / journal-modulet
- 21 Skemamodulet
- 22 Dokumenter
- 23 Bonprinter
Debitoroversigt
Indholdsfortegnelse
16.7 Debitoroversigt |
16.7.1 Automatisk udligning |
16.7.2 Rykkere |
16.7.3 Debitorsaldoliste |
16.7.4 Debitorgrupper |
16.7 Debitoroversigt
Du har i GECKO Booking mulighed for at oprette debitorer og håndtere betalinger fra disse via bookingsystemet. Bemærk, at brugen af faktura skal aktiveres under 'Avancerede indstillinger' -> 'Back-end' -> 'Faktura'. Når brugen af faktura er aktiveret, fremkommer punktet 'Debitoroversigt' i den liste, der fremkommer, når du holder musen over menupunktet 'Kasse'. Øverst til højre på siden har du mulighed for at oprette en ny debitor. Du bliver overført til en anden side, hvor du skal indtaste en række informationer om debitoren (Bemærk at det er nok blot at angive enten et navn eller et firmanavn. Derudover skal alle informationer bortset fra EAN-nummeret udfyldes). Husk at trykke 'Opdater' for at oprette debitoren! Når debitoren er oprettet, føres du automatisk tilbage til debitoroversigten igen.
|
![]() |
Bemærk! Debitoroversigten vil som udgangspunkt altid vises med debitorer med et udestående. Hvis du ønsker at se dine andre debitorer skal du fjerne fluebenet i boksen 'Kun debitorer med udestående'. |
Faktura oprettes direkte i kassen som betaling for f.eks. en ydelse eller en anden vare. Dette gøres ved at markere boksen 'Opret som faktura' under betalingstyperne. Du har nu mulighed for at søge efter en allerede oprettet debitor eller at oprette en ny debitor direkte i kassen. Når du trykker 'Gennemfør', oprettes bonnen som faktura og kan nu ses under pågældende debitors posteringer eller ved at vælge 'Vis fakturaoversigt'. Under 'Fakturaoversigt' vil du kunne se en liste over alle fakturaer. Øverst har du mulighed for at vælge den periode du ønsker at se fakturaer for. Du kan her også søge på fakturanr., hvis du ønsker at finde en bestemt faktura. Ud for 'Vælg kasse', kan du filtrere søgningen ud fra hvilken kasse fakturaen er oprettet i. Tryk herefter 'Vis periode', hvorefter en liste over fakturaer, der opfylder dine valgte kriterier, vil komme frem nedenfor. Ved at trykke på det lille grå plus til venstre for den enkelte faktura, vil du kunne se de enkelte fakturalinjers indhold. Du har også mulighed for at åbne fakturaen som PDF fil, ved at klikke på ikonet til højre for den konkrete faktura |
![]() |
Bemærk! Hver gang du opretter en ny faktura, tildeles denne automatisk et ID, et såkaldt fakturanummer. Som standard tildeler GECKO Booking automatisk fakturanumre til dine fakturaer, men du kan vælge at indstille dine egne fakturanumre. Dette kan f.eks. være relevant, hvis du skifter til GECKO Booking efter at have brugt et andet system og gerne vil fortsætte med at anvende samme fakturanummerrække. Brugen af egne fakturanumre aktiveres under 'Avancerede indstillinger' -> 'Back-end' -> 'Faktura' (Se den separate vejledning Generel vejledning for mere information). |
16.7.1 Automatisk udligning
Med knappen 'Automatisk udligning' kan du skabe et bedre overblik over dine fakturaer, og hvad der nøjagtigt skyldes på disse. Vis posteringer : Når du har trykket på 'Vis posteringer', vil du kunne se en liste over alle dine debitorer. Du kan vælge at udligne alle eller enkelte debitorers fakturaer automatisk. Beløbet til udligning står yderst til højre under 'Beløb til udligning'. Når du har valgt din søgning, markerer du de ønskede debitorer i boksene til venstre og nederst på siden kan du trykke på knappen "Udlign valgte debitorer", hvorefter systemet nu udligner debitorens fakturaer og indbetalinger.
|
![]() |
Bemærk! Systemet udligner automatisk fakturaer oppefra på din fakturaoversigt med de øverste fakturaer først. |
Du kan også mere specifikt se de forskellige posteringer på den enkelte debitor. Det gør du ved at vælge 'Posteringer' ud for en debitor under 'Kasse' -> 'Debitoroversigt'. Herunder kan du markere i boksen 'Vis åbne posteringer', hvorved fakturaer/indbetalinger der endnu ikke er fuldt udlignet vises. Du kan nu vælge at udligne spefikke fakturaer til specifikke indbetalinger. Ved at markere i 'Vis udlignede posteringer' vil du kunne se udligninger på fakturaer/indbetalinger samt vælge at fortryde udligninger på bestemte posteringer. Til sidst kan du markere i 'Vis betalingstyper' hvorved du kan se, hvilke betalingstyper der er benyttet til hver enkelt postering. De vil blive vist som en ekstra kolonne til højre for 'Type'. Det kan slåes til/fra når du søger i posteringerne. Hvis du vil lave en debitorindbetaling på en specifik faktura, skal du gå til 'Kasse' og så trykke på 'Debitorindbetaling' nederst i højre hjørne. Her kan du søge efter en bestemt debitor og indtaste hvilket beløb han/hun vil indbetale. Det kan f.eks. være 1000 kroner der indbetales. Nederst på siden under 'Udlign indbetaling' kan du med det samme vælge, hvilke fakturaer der skal udlignes med dette beløb. Indtast beløbet der er indbetalt og tryk på 'Gennemfør'. Hvis er er flere fakturaer tilgængelig ved samme debitor vil alle disse blive vist under 'Udlign indbetaling'. Læs mere om debitorindbetalinger i vores FAQ her |
![]() |
Bemærk! Det er ikke muligt at udligne mere end der er på en faktura. Hvis der kun bliver udlignet med noget af beløbet, der er blevet indbetalt, vil resten ligge under 'Restbeløb' på din debitorliste og er det beløb der er tilbage og skal udlignes. Det er kun fra kassen at det er muligt at udligne specifikke fakturaer. |
16.7.2 Rykkere
Hvis du trykker på knappen 'Rykker' vil du blive overført til en ny side, hvor du har mulighed for at søge efter debitorer du vil udsende rykkere til. Du kan her søge efter en række søgekriterier, der betyder at det kun er debitorer der opfylder de specifikke kriterier der bliver vist på oversigten. Du kan derudover indstille forskellige betingelser der gælder for den specifikke rykker. BEMÆRK! Hvis du vil tilskrive renter og gebyrer, så skal du følge renteloven. Her skal du eventuelt rådføre dig med en revisor eller en advokat. |
![]() |
OBS! Der må kun udsendes rykkere såfremt det står på den oprindelige faktura. På fakturaen skal det derudover fremgå hvad der bliver påført af rykkergebyr/rente. |
På siden 'Rykkerhåndtering' har du flere forskellige muligheder. Under 'Diverse' kan du vælge:
Under 'Gebyrer' kan du indstille følgende:
Under 'Renter' kan du indstille følgende:
Under 'Tekster' har du følgende muligheder:
|
![]() |
Bemærk! Skabelonen til rykkere skal opsættes ligesom en faktura. Dette gøres via 'Indstillinger' -> 'Tekster'. |
Når du har sat dine rykkerindstillinger, skal du trykke på 'Vis oversigt'. Herefter får du en oversigt over de debitorer der har et udestående der fordrer en rykker. Du skal nu vælge hvilke debitorer, du vil sende til. Dette gør du ved at sætte et flueben ud for den/de debitorer der skal sendes en rykker til. Har du flere kasser, skal det her vælges, hvilken kasse der skal bogføres i. I bunden af siden skal der vælges hvad der skal ske med rykkerne. Du kan vælge enten 'Opret rykker(e)' eller 'Opret rykker(e) + send e-mail(s)'. Vælger du sidstnævnte vil der komme et felt frem, hvor du har mulighed for at rette i e-mailteksten. Tryk til sidst på 'Opret rykker til valgte' og du vil få mulighed for at sende rykkeren til den valgte debitor samt se rykkeren som pdf. |
16.7.3 Debitorsaldoliste
Ved at trykke på 'Debitorsaldoliste' kommer du til en ny side hvor du har mulighed for at få en liste frem over kunder (debitorer) der skylder eller snart vil komme til at skylde penge. Du kan opdele listen i forskellige intervaller. Det du vælger her, har betydning for hvad der vises på listen når du trykker 'Ok'.
Tryk til sidst på 'Vis' og din debitorsaldoliste vil nu blive vist. |
16.7.4 Debitorgrupper
Når du trykker på 'Debitorgrupper' i øverste højre hjørne på din debitoroversigt, kommer du til en side hvor du kan inddele dine debitorer i grupper. Her skal du trykke på 'Opret debitorgruppe'. Dernæst skal du give gruppen et navn og du kan f.eks. inddele dem i grupper som 'Kommuner' eller 'Virksomheder'. Det er dig der bestemmer hvilke grupper du vil oprette og som passer bedst til de kunder du har. Med disse grupper kan du få et bedre overblik over alle dine debitorer. Når du har oprettet disse grupper vil du hver gang du opretter en ny debitor, kunne placere vedkommende i en af de oprettede debitorgrupper. Du kan også placere allerede oprettede debitorer i grupper. Det gør du ved at trykke på 'Ret' på debitoroversigten ud for den debitor du ønsker at placere. Se mere præcist hvor du opretter disse grupper i denne FAQ. |