Har du spørgsmål?

Vi hjælper gerne!!

Spørgsmål til Gecko Booking?

Er du i tvivl om hvorvidt Gecko Booking er noget for dig, eller har du andre spørgsmål? Så hører vi rigtig gerne fra dig!

Alt OK!
Indtast venligst dit navn.
Alt OK!
Indtast venligst din e-mail.
Alt OK!
Alt OK!
Indtast venligst dit spørgsmål.

Felter markeret med * er påkrævede

Vejledninger - Aktivering af online betaling for ydelser

Aktivering af online betaling for ydelser

Aktivering af online betaling for ydelser foregår på kundegruppeniveau. Det betyder også, at online betaling kan aktiveres for nogle kundegrupper men undlades aktiveret for andre kundegrupper. Hvis du f.eks. har to kundegrupper - en, der repræsenterer dine almindelige kunder, og en, der repræsenterer en firmaordning - kan du altså aktivere online betaling for dine almindelige kunder, men undlade at aktivere det for dine firmaordningskunder, der måske ikke selv betaler for ydelserne. Du kan dog også aktivere online betaling for alle kundegrupper. Bemærk, at Kassemodulet skal være tilkøbt, før du kan modtage online betaling for ydelser, da det er i kassemodulet, at ydelsernes varenumre, pris osv. administreres.

Du aktiverer online betaling for den enkelte kundegruppe ved at gå til 'Kunder' i menupunktet til venstre > 'Indstillinger' ud for den enkelte kundegruppe > fanen 'Online betaling'. 

Online betaling aktiveres ved at markere boksen og herefter trykke 'Opdater'. 


Bemærk! Foruden at aktivere online betaling for kundegruppen, skal du indstille betalingsindstillingerne, så de svarer til de ønskede. Se nedenfor for mere information.


Du kan opsætte indstillinger på den online betaling ved at klikke på 'Rediger indstillinger'. 

Du har her følgende muligheder:

  • Kundegruppe: Se, hvilken kundegruppe betalingsindstillingerne gælder for.
  • Aktiver online betaling?: Bestem, om online betaling skal være aktiveret for denne kundegruppe.
  • Værdi-/gavekort?: Bestem, om det skal være muligt for kunden at anvende gave-/værdikort til betaling i online booking. Hvis markeret, fremkommer der på 'Bekræft booking'-siden en boks, hvor kunden kan skrive koden på sit værdikort. Betalingen trækkes herefter automatisk på dette værdikort. Hvis markeret, skal 'Fjern betalingstyper' også markeres (se nedenfor).
  • Send alm. booking e-mail?: Hvis denne er markeret, sendes den almindelige bookingbekræftelsesemail. Du kan ændre indholdet af denne e-mail under 'Indstillinger' >'Tekster'.
  • Auto slet reservation?: Hvis denne er markeret, slettes en reservation efter 30 min., hvis online betaling ikke gennemføres. En e-mail vil i dette tilfælde blive sendt til kunden. Du kan ændre indholdet af denne e-mail under 'Indstillinger' > 'Tekster'.
  • Betalingstyper: Bestem, hvilke betalingstyper du accepterer i online betaling. De betalingstyper, du kan modtage, afhænger bl.a. af, hvilken indløsningsaftale du har, hvor de betalingstyper, du kan vælge imellem, skal aktiveres af GECKO Booking. Kontakt derfor GECKO Booking, hvis du ønsker at modtage andre betalingstyper end dem, der er vist her. For at aktivere en betalingstype skal boksen 'Aktiv' ud for denne markeres.
  • Hvis beløb går i nul, fjern betalingstyper: Hvis denne er markeret, fjernes betalingstyperne, når det beløb, kunden skal betale, er 0 DKK. Dette vil f.eks. være tilfældet, hvis betalingen trækkes på et gave-/værdikort. Hvis 'Værdi-/gavekort?' er markeret, skal denne også markeres. Du skal herudover vælge, hvilken betalingstype online ordre skal oprettes med. De betalingstyper, du kan vælge mellem, indstilles af GECKO Booking, så det anbefales, at du kontakter os, hvis du ønsker at aktivere denne funktion. Vi vil herefter oprette en betalingstype for dig med navnet 'Værdikort'.
  • Hvis beløb går i nul, fjern pris ved klippekortbetaling: Hvis denne er markeret, fjernes prisen, når der betales med klippekort. Prisen vil i stedet stå noteret som værende et klip.
  • Marker ordre arkiveret, hvis den er betalt fuldt ud med: Her kan du markere online ordren som arkiveret, når ordren er betalt med et værdikort.
  • Fjern kurven ved abonnementsbetaling: Hvis denne er markeret, fjernes kurven på 'Bekræft booking'-siden, når kunden betaler med abonnementskort.
  • Send kopi af alle ordreemails: Hvis denne er markeret og en e-mail adresse er indtastet, vil du modtage en kopi af alle de ordre e-mails, der sendes. Du vil derfor nemt kunne se, når en kunde har indgivet en bestilling på din hjemmeside. Bemærk, at du skal have aktiveret udsendelsen af ordre e-mails til kunder for at modtage en kopi af disse.

Husk at trykke på 'Opdater' for at gemme en ændring!


Bemærk! Når online betaling er aktiveret for en kundegruppe, vil kunder i denne kundegruppe som udgangspunkt kunne foretage en betaling i det vindue, hvor selve ydelsen bookes. Du kan dog bestemme, at betalingen i stedet skal foregå i et pop-up vindue. Dette indstilles under 'Indstillinger' > 'Avancerede indstillinger' > 'Front-end' > 'Online kortbetaling' (se Generel vejledning for mere information).


Når der er foretaget en online betaling for en ydelse, vil denne stå registreret under menupunktet 'Online ordre' (se Online ordre for mere information). Du vil samtidig kunne se på kalendervisningen, hvis en booking er blevet betalt via en online ordre. I så fald vil der være et lille kundevogn-ikon på bookingen, der enten er grønt eller rødt; Grøn indikerer, at betalingen er gennemført, mens rød indikerer, at betalingen ikke er gennemført.


Under 'ret' udfor de enkelte betalingstyper har du følgende muligheder.

  • Tilbagefør hvis slettet: Hvis en booking bliver slettet, før den er overstået (og 'Kunde udeblev' ikke er markeret), vil den tilknyttede ordre blive "effektueret" og kortbetalingen vil automatisk blive tilbageført. Hvis systemet ikke kan tilbageføre automatisk, sendes der en mail med besked herom, og at der skal maunel behandling til. Bemærk, at der ikke kan tilbageføres automatisk ved holdbooking med flere pladser og en "konkret booking" pr. plads. Såfremt ordren bliver betalt med 'ikke-betalingsgeteway'-betalingstyper, f.eks. kontooverførsel, kan du vælge at få ordren markeret som effektueret. 
  • E-mail ordre side: Hvis boksen 'Email ordre side' er markeret, vil kunder, der selv betaler med denne betalingstype, modtage deres ordre pr. e-mail foruden at få den vist, når ordren er gennemført. Du har samtidig mulighed for at bestemme, hvilket emne e-mailen skal sendes med. 
  • Opret faktura/Email faktura: Ved at sætte flueben i 'Opret faktura' vil kunden have mulighed for at få en faktura. Vælges 'Email faktura' også, kan kunden få tilsendt fakturaen på mail. Dette kan f.eks. være nyttigt, hvis en kunde ønsker en faktura til sit regnskab.
  • Ekstra tekst faktura: I dette felt kan du tilføje en eventuel tekst, som kan sættes ind på fakturaen via erstatningskoden [BetalingsTypeEkstraTekst], f.eks. 'Betalt'.
  • Gebyr: Du har her mulighed for at pålægge dine kunder et gebyr ved online betalinger. Det vil sige, at du kan opkræve gebyret for transaktionen fra kunden ved at sætte flueben i denne boks.
  • Gebyr algoritme: Du kan vælge mellem to forskellige gebyrtakster: 'Standard' og 'Nets'. Vælger du 'Standard', kan du selv sætte et fast beløb og en %-sats. Vælger du 'Nets', vil det være en automatisk sats i forhold til Nets' regler.

 


Prøv en gratis og uforpligtende demo fra Gecko Booking & Administration

Udfyld formularen, så modtager du en demo hurtigst muligt.

Alt OK!
Indtast venligst firmanavn.
Alt OK!
Indtast venligst dit telefonnummer.
Alt OK!
Indtast venligst dit navn.

Felter markeret med * er påkrævede