Har du spørgsmål?

Vi hjælper gerne!!

Spørgsmål til Gecko Booking?

Er du i tvivl om hvorvidt Gecko Booking er noget for dig, eller har du andre spørgsmål? Så hører vi rigtig gerne fra dig!

Alt OK!
Indtast venligst dit navn.
Alt OK!
Indtast venligst din e-mail.
Alt OK!
Alt OK!
Indtast venligst dit spørgsmål.

Felter markeret med * er påkrævede

Vejledninger - Ret online ordre

Ret online ordre

Ved at trykke 'Ret' ud for en ordre på ordreoversigten har du mulighed for at rette pågældende ordre. Det er bl.a. her, du har mulighed for at trække pengene fra ordrer betalt med dankort/kreditkort eller notere, at du har modtaget pengene fra en kontooverførsel.

Du har her følgende muligheder:

  • OrdreID: Her kan du se ordrens ID-nummer.
  • Ordrestatus: Her kan du se ordrens status. Som udgangspunkt vil alle ordrer stå som ikke arkiveret, dvs. at ordren endnu ikke er blevet behandlet af dig. Når du har behandlet ordren, f.eks. trukket pengene og afsendt varen, kan du ændre ordrens status til arkiveret. Hvis ordren derimod annulleres, har du mulighed for at ændre ordrens status til annulleret. Hvis du benytter dig af disse statusser, vil du dermed nemmere kunne få et overblik over, hvilke ordrer der er behandlet, og hvilke der ikke er.
  • Betalingstype: Her kan du se, hvilken betalingstype kunden har anvendt, og evt. ændre denne, hvis dette er ønsket.
  • Betalt: Du kan her se, hvorvidt ordren er betalt. Bemærk dog, at det, at en ordre står som betalt, ikke nødvendigvis er ensbetydende med, at du har modtaget pengene. Det betyder blot, at betalingen er gennemført fra kundens side. Hvis ordren er betalt med et dankort eller et andet kreditkort, vil et 'Nej' her betyde, at ordren ikke blev gennemført, f.eks. fordi der gik fejl i betalingen, eller fordi at kunden afbrød købet. Hvis ordren derimod er betalt gennem en kontooverførsel eller en anden aftale, vil den altid stå som 'Nej'. Du skal her selv ændre til 'Ja', når du har registreret, at pengene er gået ind på din konto. Ved betalinger med dankort eller andre kreditkort vil der derimod automatisk stå 'Ja', hvis der ikke er gået fejl i betalingen. Et 'Ja' betyder dog ikke nødvendigvis, at du har modtaget betalingen. Du skal selv manuelt trække pengene (se nedenfor) medmindre systemet automatisk er sat til at trække pengene (Se Online ordre for mere information).
  • Ordredato: Her kan du se, hvornår ordren blev gennemført.
  • Ordrelink: Ved at trykke på 'Klik her – åbnes i nyt vindue', kan du se kundens ordrebekræftelse.
  • Interne kommentarer: Her har du mulighed for at skrive en intern kommentar til ordren.
  • Betalingsstatus: Hvis der er blevet betalt med dankort/kreditkort, har du her mulighed for at se ordrens betalingsstatus. Hvis pengene endnu ikke er trukket, vil der stå, hvor mange DKK, der er blevet reserveret, dvs. hvor mange DKK, der skal trækkes på kortet. Du har her følgende muligheder: Du kan markere boksen ud for 'Træk betaling', hvis hele det reserverede beløb skal hæves på kortet. Ved at markere 'Nedskriv beløb' har du mulighed for at skrive et andet beløb, der er mindre end det reserverede, der i stedet skal hæves på kortet. Slutteligt kan du ved at markere 'Annuller trækning' vælge at annullere trækningen fra kortet, f.eks. hvis kunden har kontaktet dig for at annullere ordren. Hvis pengene derimod allerede er trukket fra kortet, kan du se hvilket beløb, der er hævet, ligesom du ved at markere 'Tilbagebetal' og indtaste det beløb, der skal tilbagebetales til kunden, har mulighed for at refundere betalingen til kunden.

Bemærk! Medmindre dit system er indstillet til automatisk at trække pengene fra dankort/kreditkort (Se Online ordre for mere information), skal du huske at trække pengene her. Hvis dette ikke gøres, vil du ikke modtage pengene for ordren. Bemærk dog at der er forskellige regler for, hvornår pengene må trækkes. Hvis der er tale om et gave/værdikort, må pengene trækkes med det samme. Hvis der derimod er tale om en fysisk vare, må pengene først trækkes, når varen er klar til afsendelse, hvorimod betalingen for en ydelse først må trækkes, når ydelsen er udført. Der er dog forskellige undtagelser fra disse regler, hvor betalingen for bestemte varer/ydelser godt må trækkes med det samme. Hvis du er i tvivl, kan du kontakte GECKO Booking eller din revisor.


  • Opret faktura til ordre: Ved at trykke på knappen 'Opret faktura til ordre' har du mulighed for at oprette en faktura til denne ordre, f.eks. hvis en kontooverførsel aldrig er blevet modtaget.

Husk at trykke 'Opdater ordre' for at gemme en ændring!

Du kan her se, hvad kundens ordre indeholder og eventuelle gavekortoplysninger, ligesom du kan se og ændre de oplysninger om fakturering og levering, som kunden har indtastet. Hvis du foretager ændringer i disse oplysninger, skal du huske at trykke 'Opdater ordre'.


 


Prøv en gratis og uforpligtende demo fra Gecko Booking & Administration

Udfyld formularen, så modtager du en demo hurtigst muligt.

Alt OK!
Indtast venligst firmanavn.
Alt OK!
Indtast venligst dit telefonnummer.
Alt OK!
Indtast venligst dit navn.

Felter markeret med * er påkrævede