Prøv en gratis demo

Klik her for at bestille

Bestil en gratis demo

Prøv en gratis og uforpligtende demo af Gecko Booking - Udfyld formularen, og vi sender dig en demo hurtigst muligt

Felter markeret med * er påkrævede

Har du spørgsmål til systemet?

Nedenfor finder du en oversigt over de mest stillede spørgsmålskategorier
Finder du ikke svar på dine spørgsmål, er du naturligvis altid meget velkommen til at kontakte os

Kontakt os

Ofte stillede spørgsmål


Du er her: F.A.Q > Standard booking > Indsætningskode > Hvordan bruger jeg Google Analytics tracking via Google Tag Manager på en indsætningskode?


Hvordan bruger jeg Google Analytics tracking via Google Tag Manager på en indsætningskode?

Spørgsmål:

Hvordan bruger jeg Google Tag Manager til at tracke via Google Analytics når bookingsystemet er integreret på siden (via vores iframe indsætningskode)


Svar:

OBS! GECKO Booking yder ikke support på opsætning og brug af hverken Google Analytics eller Google Tag Manager.

For at kunne tracke i vores iframe, med Google Analytics, via Google Tag Manager kræves følgende:

  • Google Tag Manager på jeres hjemmeside
  • Google Tag Manager i bookingsystemet

Jeres hjemmeside og bookingsystemet skal benytte hver sin container inde i Google Tag Manager. Bookingsystemets Google Tag Manager benyttes til at sende oplysninger videre til Google Tag Manager på jeres hjemmeside, som så kan videregives til Google Analytics.

 

Del 1: Google Tag Manager til bookingsystemet

  • Scriptet til <head> skal placeres i teksten 'Alle sider - header'. Denne finder du under 'Indstillinger' -> 'tekster' under Faneblad: 'Online booking'
  • Scriptet til <body> skal placeres i toppen af kildekoden på teksten 'Alle sider - skabelon'. Denne finder du under 'Indstillinger -> tekster' under Faneblad: 'Online booking'

  • Tilføj den indbyggede variabel 'Debug Mode' hvis den ikke er der i forvejen.

Følgende Tag oprettes:

  • Navn på Tag: cHTML - postMessage - Send - Page View
  • Tagtype: Tilpasset HTML
  • Triggers: All pages
  • HTML:
<script>
	(function(){
		    try {
		        if(typeof parent != "undefined" && parent != window) {
		            if(typeof parent.postMessage != "undefined") {
		                var message = {};
		                message["origin"] = {
		                    "type" : "iframe",
		                    "host" : {{Page Hostname}},
		                };
		                var event = "custom.postMessage";
		                event += ".page";
		                message["event"] = event;
		                // Add custom data
		                message["url"] = {{Page URL}};
		                var messageJSON = JSON.stringify(message);
		                parent.postMessage(messageJSON, "*");
		            }
		        }
		    } catch(err){if({{Debug Mode}}) console.log(err);};
	})();
</script>

 

 

Del 2: Google Tag Manager på jeres hjemmeside:

  • <head> og <body> script placeres på jeres hjemmeside efter Googles anvisninger

  • Tilføj den indbyggede variabel 'Debug Mode' hvis den ikke er der i forvejen.

Derudover skal følgende brugerdefinerede variabler oprettes:

Variabel 1:

  • Navn på variabel: DLV - url
  • Konfiguration af variabel:
    • Variabeltype: Datalagsvariabel
    • Navn på datalagsvariabel: url
    • Datalagsversion: Version 2

Variabel 2:

  • Navn på variabel: URL - dataLayer - Path
  • Konfiguration af variabel:
    • Variabeltype: Webadresse
    • Komponenttype: Sti
    • Flere indstillinger:
      • Webadresse: {{DLV- url}}

Variabel 3:

  • Navn på variabel: URL - dataLayer - Query
  • Konfiguration af variabel:
    • Variabeltype: Webadresse
    • Komponenttype: Forespørgsel
    • Flere indstillinger:
      • Webadresse: {{DLV- url}}

Variabel 4:

  • Navn på variabel: Google Analytics-indstillinger
  • Konfiguration af variabel:
    • Variabeltype: Google Analytics-indstillinger
    • Sporings-id: Jeres Google Analytics ID
    • Cookiedomæne: Auto

Følgende trigger oprettes:

  • Navn på Trigger: Custom - PostMessage - Page
  • Triggerkonfiguration:
    • Triggertype: Tilpasset hændelse
    • Hændelsesnavn: custom.postMessage.page
      • Sæt samtidig flueben i 'Brug matchning af regex'
    • Denne trigger aktiveres ved: Alle tilpassede hændelser

Følgende tags skal oprettes:

Tag 1:

  • Navn på Tag: cHTML - postMessage - Receive
  • Tagtype: Tilpasset HTML
  • Triggers: All pages
  • HTML:
	   <script>
	(function(){
	  try {
	    var receiveMessage = function(event) {
	      try {
	        if(event && typeof event.data != 'undefined') {
	          var message = JSON.parse(event.data);
	          if(message && typeof message.event != 'undefined' && message.event.indexOf('custom.postMessage') >= 0) {
	            if(dataLayer) {
	              dataLayer.push(message);
	            }
	          }
	        }
	      } catch(err) {};
	    };
	    if(typeof window.addEventListener !== 'undefined') {
	      window.addEventListener('message', function(e) {
	        receiveMessage(e);
	      });
	    } else if (typeof window.attachEvent !== 'undefined') {
	      window.attachEvent('on' + 'message', function(e) {
	        receiveMessage(e);
	      });
	    }
	  } catch(err){if({{Debug Mode}}) console.log(err);};
	  })();
	</script>

Tag 2:

  • Navn på Tag: GA - Pageview - Virtual - postMessage
  • Tagtype: Google Analytics - Universal Analytics
  • Sporingstype: Sidevisning
  • Google Analytics-indstillinger: {{Google Analytics-indstillinger}}
    • Flueben i 'Aktiver tilsidesættelse af indstillinger i dette tag'
  • Sporings-id: Jeres Google Analytics ID
  • Flere indstillinger:
    • Felter der skal angives:
      • Feltnavn: page
      • Værdi: {{URL - dataLayer - Path}}?{{URL - dataLayer - Query}}
  • Triggers: Custom - postMessage - Page

Google Analytics:

Sidenavnet i bookingsystemet skifter alt efter hvor kunden er i bookingflowet. Se nedenstående eksempler:

booking.php?1=1 : kunden står på første side, hvor der blandt andet kan vælges ydelse.
booking.php?show=vaelgUge: kunden er kommet videre til ugevisning.
booking.php?show=vaelgdato: kunden har skiftet til månedsvisning. 
booking.php?show=vaelgtid: Kunde har valgt dato i månedsvisning og kan nu vælge tidspunkt.
booking.php?show=confirm: kunden skal bekræfte sin booking. 
booking.php?show=gennemfoert: Kunden har gennemført/bekræftet bookingen. 

Eksempler hvis der er onlinebetaling på bookingdelen: 
onlinebetaling.php?show=confirm: Kunden har gennemført og betalt bookingen.
onlinebetaling.php?show%3Derror&e=true: kunden taster forkert i kreditkortoplysninger. 



Fandt du ikke svar på dit spørgsmål? Kontakt os på supporten – klik her!

Prøv en gratis og uforpligtende demo af GECKO Booking

Udfyld formularen, og vi sender dig en demo hurtigst muligt.

 

Felter markeret med * er påkrævede