Har du spørgsmål til Gecko Booking?

Vi hjælper gerne :)

Spørgsmål til Gecko Booking?

Er du i tvivl om hvorvidt Gecko Booking er noget for dig, eller har du andre spørgsmål? Så hører vi rigtig gerne fra dig!

Felter markeret med * er påkrævede

+45 7027 1699 info@gecko.dk Log ind Online booking- & administrationssystem - Nemt og enkelt

Ofte stillede spørgsmål


Du er her: F.A.Q > Standard booking > Indsætningskode > Hvordan bruger jeg Google Analytics tracking via Google Tag Manager på en indsætningskode?


Hvordan bruger jeg Google Analytics tracking via Google Tag Manager på en indsætningskode?

Spørgsmål:

Hvordan bruger jeg Google Tag Manager til at tracke via Google Analytics når bookingsystemet er integreret på siden (via vores iframe indsætningskode)


Svar:

OBS! GECKO Booking yder ikke support på opsætning og brug af hverken Google Analytics eller Google Tag Manager.

For at kunne tracke i vores iframe, med Google Analytics, via Google Tag Manager kræves følgende:

  • Google Tag Manager på jeres hjemmeside
  • Google Tag Manager i bookingsystemet

Jeres hjemmeside og bookingsystemet skal benytte hver sin container inde i Google Tag Manager. Bookingsystemets Google Tag Manager benyttes til at sende oplysninger videre til Google Tag Manager på jeres hjemmeside, som så kan videregives til Google Analytics.

 

Del 1: Google Tag Manager til bookingsystemet

  • Scriptet til <head> skal placeres i teksten 'Alle sider - header'. Denne finder du under Indstillinger → Generelt: Tekster, her åbnes Faneblad: 'Online booking'
  • Scriptet til <body> skal placeres i toppen af kildekoden på teksten 'Alle sider - skabelon'. Denne finder du under 'I Indstillinger → Generelt: Tekster under Faneblad: 'Online booking'

  • Tilføj den indbyggede variabel 'Debug Mode' hvis den ikke er der i forvejen.

Følgende Tag oprettes:

  • Navn på Tag: cHTML - postMessage - Send - Page View
  • Tagtype: Tilpasset HTML
  • Triggers: All pages
  • HTML:
<script>
	(function(){
		    try {
		        if(typeof parent != "undefined" && parent != window) {
		            if(typeof parent.postMessage != "undefined") {
		                var message = {};
		                message["origin"] = {
		                    "type" : "iframe",
		                    "host" : {{Page Hostname}},
		                };
		                var event = "custom.postMessage";
		                event += ".page";
		                message["event"] = event;
		                // Add custom data
		                message["url"] = {{Page URL}};
		                var messageJSON = JSON.stringify(message);
		                parent.postMessage(messageJSON, "*");
		            }
		        }
		    } catch(err){if({{Debug Mode}}) console.log(err);};
	})();
</script>

 

 

Del 2: Google Tag Manager på jeres hjemmeside:

  • <head> og <body> script placeres på jeres hjemmeside efter Googles anvisninger

  • Tilføj den indbyggede variabel 'Debug Mode' hvis den ikke er der i forvejen.

Derudover skal følgende brugerdefinerede variabler oprettes:

Variabel 1:

  • Navn på variabel: DLV - url
  • Konfiguration af variabel:
    • Variabeltype: Datalagsvariabel
    • Navn på datalagsvariabel: url
    • Datalagsversion: Version 2

Variabel 2:

  • Navn på variabel: URL - dataLayer - Path
  • Konfiguration af variabel:
    • Variabeltype: Webadresse
    • Komponenttype: Sti
    • Flere indstillinger:
      • Webadresse: {{DLV- url}}

Variabel 3:

  • Navn på variabel: URL - dataLayer - Query
  • Konfiguration af variabel:
    • Variabeltype: Webadresse
    • Komponenttype: Forespørgsel
    • Flere indstillinger:
      • Webadresse: {{DLV- url}}

Variabel 4:

  • Navn på variabel: Google Analytics-indstillinger
  • Konfiguration af variabel:
    • Variabeltype: Google Analytics-indstillinger
    • Sporings-id: Jeres Google Analytics ID
    • Cookiedomæne: Auto

Følgende trigger oprettes:

  • Navn på Trigger: Custom - PostMessage - Page
  • Triggerkonfiguration:
    • Triggertype: Tilpasset hændelse
    • Hændelsesnavn: custom.postMessage.page
      • Sæt samtidig flueben i 'Brug matchning af regex'
    • Denne trigger aktiveres ved: Alle tilpassede hændelser

Følgende tags skal oprettes:

Tag 1:

  • Navn på Tag: cHTML - postMessage - Receive
  • Tagtype: Tilpasset HTML
  • Triggers: All pages
  • HTML:
	   <script>
	(function(){
	  try {
	    var receiveMessage = function(event) {
	      try {
	        if(event && typeof event.data != 'undefined') {
	          var message = JSON.parse(event.data);
	          if(message && typeof message.event != 'undefined' && message.event.indexOf('custom.postMessage') >= 0) {
	            if(dataLayer) {
	              dataLayer.push(message);
	            }
	          }
	        }
	      } catch(err) {};
	    };
	    if(typeof window.addEventListener !== 'undefined') {
	      window.addEventListener('message', function(e) {
	        receiveMessage(e);
	      });
	    } else if (typeof window.attachEvent !== 'undefined') {
	      window.attachEvent('on' + 'message', function(e) {
	        receiveMessage(e);
	      });
	    }
	  } catch(err){if({{Debug Mode}}) console.log(err);};
	  })();
	</script>

Tag 2:

  • Navn på Tag: GA - Pageview - Virtual - postMessage
  • Tagtype: Google Analytics - Universal Analytics
  • Sporingstype: Sidevisning
  • Google Analytics-indstillinger: {{Google Analytics-indstillinger}}
    • Flueben i 'Aktiver tilsidesættelse af indstillinger i dette tag'
  • Sporings-id: Jeres Google Analytics ID
  • Flere indstillinger:
    • Felter der skal angives:
      • Feltnavn: page
      • Værdi: {{URL - dataLayer - Path}}?{{URL - dataLayer - Query}}
  • Triggers: Custom - postMessage - Page

Google Analytics:

Sidenavnet i bookingsystemet skifter alt efter hvor kunden er i bookingflowet. Se nedenstående eksempler:

booking.php?1=1 : kunden står på første side, hvor der blandt andet kan vælges ydelse.
booking.php?show=vaelgUge: kunden er kommet videre til ugevisning.
booking.php?show=vaelgdato: kunden har skiftet til månedsvisning. 
booking.php?show=vaelgtid: Kunde har valgt dato i månedsvisning og kan nu vælge tidspunkt.
booking.php?show=confirm: kunden skal bekræfte sin booking. 
booking.php?show=gennemfoert: Kunden har gennemført/bekræftet bookingen. 

Eksempler hvis der er onlinebetaling på bookingdelen: 
onlinebetaling.php?show=confirm: Kunden har gennemført og betalt bookingen.
onlinebetaling.php?show%3Derror&e=true: kunden taster forkert i kreditkortoplysninger. 


 

Prøv en gratis og uforpligtende demo af GECKO Booking

Udfyld formularen, og vi sender dig en demo hurtigst muligt.

 

Felter markeret med * er påkrævede